Tokrat se bomo potepali po Krajinskem parku Zgornja Idrijca. Vozili se bomo pretežno po makadamskih cestah, sledili vodnim strugam in se potepali po gozdovih. To je tura po pragozdovih, na naslednji pa se bomo “prevrnili” preko grebena na resnično primorsko stran, kjer bomo z malo domišljije lahko že zaduhali morje.
Od koče se spustimo proti cesti Idrija Čekovnik. Tu zavijemo desno in ji sledimo do zaselka Blašk. Cesta je razgibana, ne samo levo desno tudi strmo gor in dol se zvija. Pri Blašku zavijemo levo in nato takoj desno na makadam v dolino Idrijce. Pred nami je lep makadamski spust po čudovitem gozdu. Ko dosežemo rečico Idrijco sledimo njenemu toku do Idrijske Bele. Tu zavijemo desno v dolino Belce. Sledimo vodotoku in kasneje kanjonu Belce mimo Belčnih in Putrihovih klavž proti neskončnim gozdovom. Sprva je kot v pravljici, kasneje pa nas 12 km sicer zmernega vzpona do Mrzle Rupe spomni, da tudi kolesarimo. Na poti je več odcepov a če se držimo smeri naravnost ne bomo zgrešili cilja. Na nasprotnem bregu prek Belce se nam odpira pogled na prej prekolesarjena pobočja pod Čekovnikom. Ko dosežemo Mrzlo Rupo, so za nami tri četrtine ture. Tu se začne dolina Gorenje Trebuše. Mi pa zavijemo po cesti jugovzhodno proti Hudemu polju, kjer zavijemo desno in vzpon nadaljujemo do Bukovega vrha. Smo na področju domačih “pragozdov”, mrazišč in tudi medveda, volka in risa. Do Iztokove koče (žig v skrinjici) nas čaka še umirjeno kolesarjenje mimo Smrekove drage, lovske koče in Velike ledene jame okoli zahodnega roba Golakov. Turo lahko popestrimo še s sprehodom na Mali Golak, ki je začuda višji od Velikega Golaka 🙂
Interaktivni zemljevid:
Ponudba
Znamenitosti ob poti
Prireditve na poti
- –
Informacije o prevozu koles z vlakom/javnim prevozom: tukaj >>
Javni prevozi samo za to etapo ne pridejo v poštev. Če pa nas zanima povezovanje več odsekov, pa bi lahko začeli s kolesarjenjem na železniški postaji na Mostu na Soči in ob prihodu na Kras poiskali najbližjo železniško postajo.
Stanje poti
Etapa je bila nazadnje pregledana 07. 05. 2016, stanje poti brez posebnosti.
Del od 30 km naprej (sedlo pod Bukovim vrhom) do Iztokove koče je markiran.
Golaki so dobili ime po goličavi na vrhu, namenjeni paši. In ker je bila na Velikem Golaku večja goličava je dobil ime Veliki Golak, čeprav je po višini nižji od Malega Golaka.
Vzpon iz Idrijske bele ponudi 800 višinskih metrov vzpona do Škrbine pod Bukovim vrhom, kjer nas čaka zadnjih 7 ravninskih kilometrov. Od Škrbine naprej je STKP označena. Malo je poznano, da je makadamska pot od Škrbine naprej del vojaške železnice v prvi svetovni vojni, ki je potekala iz Logatca preko Zadloga, skozi Tisovec na Škrbino in mimo Smrekove drage do Lokev. Zgradilo jo je 20.000 ruskih vojnih ujetnikov v treh tednih. Razumevanje kje je Logatec in kje Lokve šele odpre dimenzijo veličine tega projekta. Več o tem tu: https://www.rtvslo.si/prva-svetovna-vojna/vojaska-zeleznica-feldban-od-logatca-do-soske-fronte/343983 Kolo kar leti….in razlog je v temu, ker je cesta grajena za železnico. Ustaviti se velja pri Smrekovi dragi ter malce kasneje narediti fotografijo z zelo nazornimi zunanjimi lesenimi kipi pri Anini koči. Zadnji trije kilometri ne potekajo več po “feldbahnu” ampak po še eni ravno tako lepi in zgodovinsko izjemno zanimivi makadamski poti – Paradana strasse, narejeni leta 1874! kot del prvega gozdno gospodarskega načrta v Avstroogrski monarhiji. Jeseni 2020 na širšem območju Koče pod Golaki in na Paradana strasse poteka obsežna sečnja, zato bodo markacije na tem odseku obnovljene spomladi. V času, ko je Iztokova koča zaprta, velja poiskati prenočitev v Ajdovščini.
Še nekaj komentarjev in priporočil k naslednji etapi – 14. Iztokova koča pod Golaki – Trstelj
Po cca 3 ravninskih kilometrih od Iztokove koče se začne makadam spuščati in se zaradi hitrosti hitro zgreši desni odcep na stezo. Od Koče Edmunda Čibeja v Tihi dolini se spustimo po cesti do glavne ceste Col Predmeja ter zavijemo desno po njej. Po 500 m smo na Vrh Jone na prekrasnem razgledišču. Prečkanje ceste poteka v nepreglednem ovinku zato naredimo to vsaj 100 m pred ovinkom. Od Matere Gorjanke – vrh Jone se spustimo po Ressljevi cesti (drog in oznaka na drevesu). Ressljeva cesta se imenuje po Resslu, ki je bil Avstroogrski gozdni upravnik na Predmeji, izumitelj ladijskega vijaka in je zgradil cesto. Ressljeva cesta je v gornjem delu zahtevna zaradi kotalečega se kamenja in močnih erozijskih vplivov. Ko opravimo s prvima dvema ridama Ressljeve ceste bo upravljanje kolesa veliko bolj v užitek. Pridemo na asfaltno cesto Predmeja Lokavec in ji sledimo 1,8 km. V desnem ovinku se levo odcepi makadam z drogom STKP. Če ste pozni ali pa delate STKP z več prtljage se spustite od vrha Jone do tu po asfaltni cesti. Ko pridete v vas Gorenje je potrebno sredi vasi zaviti ostro levo, markacija. Takoj po tabli Ajdovščina STKP (velika hitrost) zavije desno, kjer najdete Mladinski hotel. Za Žig se spustite po stopnicah, najdete ga levo od vhoda v hostel na stebru za vogalom. Od vhoda ni viden. Če boste spali v Ajdovščini in imate dovolj časa, lahko popoldne popestrite s kratkim vzponom in sladkim spustom po progi Frutabela, ki jo najdete na hribu nasproti Hostla (preko Hublja). V Ajdovščini je kolesarski servis Kamplc, najdete ga v ulici zahodno od Lavričevega trga, na desni strani ulice, 100 m s trga. Po desnem bregu Hublja pridete v Ajdovščini na Šturski most, kjer je potrebno preko mostu glavne ajdovske ulice na levi breg Hublja in ob njem proti jugu. Prehod je cestno prometno nekoliko neroden. Priporočamo kavo ali pivo na sijoče prenovljenem Lavričevem trgu.
Voda:
– na Predmeji, 1 km po cesti zahodno od Vrha Jone (ven iz STKP), če je poletje ste lahko žejni od Idrijske bele
– pri Izviru Hublja, levo tik pred mostom
– pri ČRN TRN pump track progi (nasproti hostla Hiša Mladih) je na desno voda za pranje koles in pitje
– v Ajdovščini ob Hublju, ob starem mlinu, cca 300 m južno od gradu Kastra
– v Ajdovščini pod Supernovo, pod drogom STKP, tik preden nadaljujemo v Ajdovsko polje
– V Štanjelu, desno pred vhodom v notranje dvorišče gradu, kjer so stojnice
Servisi in kolesarske trgovine:
Kamplc, Gregorčičeva 10, Ajdovščina trgovina in servis (200 m od STKP, zahodno skozi grad in preko Lavričevega trga)
Velo, Štrancarjeva ulica 3, Ajdovščina (100 m od STKP vzhodno na Šturskem mostu)